Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Sockerfri saft med honung

3 kommentarer

Hemmagjord rabarbersaft

Efter att ha sett en dokumentär om hur skadligt socker är för oss i vintras har jag försökt använda det mindre och byta ut det mot annat sötningsmedel om det går. Nu med binas ankomst så tänker jag att jag ska testa använda honung i mycket större utsträckning. Första testet blev att göra saft med honung istället för socker.

Jag gick ut hårt och testade med en av mina absoluta favoriter, rabarbersaft. Jag gjorde på samma sätt som vanligt men använde honung istället för socker och istället för att koka upp saften och låta den koka i 5 minuter så lät jag den bara bli varm. Vill ju helst försöka undvika att koka honungen så att alla nyttiga ämnen försvinner. Det är nått som man kanske inte vet, jag visste det då inte innan vi gick bår biodlarkurs, att honung som man köper i affären (om det är från en stor producent) inte alls är speciellt nyttig. Dom är tvungna att hetta upp alla honung för att smälta ihop från olika små producenter och i den processen tappar honungen mycket av sina nyttiga egenskaper.

Saften blev god om än lite sur för min smak. Tror jag var för rädd för att saften skulle smaka för mycket honung så jag hade inte i tillräckligt. Nästa gång ska jag ha i mer för jag kände inte nån speciell smaka av honung. Oklart vad den här saften får för lagringsegenskaper. Nu tror jag kanske inte att just den här falskan kommer vara kvar så länge, men det vore ju intressant att testa göra en ny sats och lagra.

Nästa test blir att laga rabarberkräm med honung istället för socker med rabarberresterna som blev över av safttillverkningen 🙂

3 thoughts on “Sockerfri saft med honung

  1. Tänk på att honungen innehåller 20 procent (högst) vatten så man får räkna om recepten. Ett hekto socker motsvaras av 1,25 hekto honung och man får minska mängden vatten med den mängd som finns i honungen.

  2. Spännande! Sitter precis och funderar på hur det funkar att byta socker mot honung, speciellt när jag ska plocka fram flaskorna till våren. Hur verkar dina första satser saft fungera?

Kommentera

