Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Första penseldraget!

2 kommentarer

20140716_182722

De absolut första penseldragen 🙂

Äntligen har vi fått måla i alla fall en liten liten del av panelen. Först ut blev vårt sovrum. Vi ska ju ha grönt där inne och vi hade tänkt oss en ljusare nyans i klädkammaren än resten av rummet. Så jag började måla den och sen fick jag lite tid över så jag tog en av de andra väggarna med. Vilken skillnad det blir med lite färg. Vips så är bastukänslan som bortblåst och istället har ett lugnt harmoniskt sovrum infunnit sig. Jag älskar det!

20140716_182708

Även om linoljefärg ska vara bra för både oss och miljön är det inte speciellt hälsosamt att arbeta med.

Vi målar med linoljefärg vilket gör att det tar ungefär 3 gånger så lång tid som att måla med vanlig färg. Man måste jobba in färgen på ett helt annat sätt. Lite drygt är det, men just nu är jag så euforisk över färgen att jag inte tänker så mycket på det. Vi får se om jag känner likadant när jag är på det tredje varvet 🙂

En rolig sak med linoljefärgen är att vi blandar våra egna kulörer. Har köpt  massa vit färg och små förpackningar med grönt och gult. Så har vi en spruta så vi kan mäta upp hur många ml(hur stor %) av de olika färgerna vi vill ha. Så i klädkammaren har vi 2% kromoxidgrön och i sovrumsdelen har vi 4% kromoxidgrön och 0,5% järnoxidgul.

Vi började som sagt att måla i klädkammaren och i färghinken såg färgen ganska grön ut ändå, men väl uppe på väggen ser den nästan vit ut. Vi hade några vänner över på besök och dom gissade bägge på äggskal eller antikvit. Så till sovrumsdelen tyckte jag att vi tog i ganska rejält med färg men samma sak där, väl på väggen blev det väldigt ljust. Sen ser det väldigt olika ut beroende på vilken tid på dygnet det är. På morgonen och dagen ser det mycket grönare ut och på kvällen går det mer mot vitt. Så nu ska vi begrunda under några dagar medan färgen torkar och fundera på om vi ska ha det ännu grönare eller om det är bra som det är. Kommer ju bli lite skillnad när det blir heltäckande också, just nu ser det ut som om det är laserat.

Vare sig det blir nuvarade nyans eller något mörkare så tror jag att det kommer bli supersnyggt! Kan knappt vänta till vi får flytta in och börja möblera och piffa lite 😀

Det är svårt att få med hela rummet på bild så ni får en liten inspirationsbild från klädkammaren istället. Byrån hittade vi på loppis i Bollnäs och det är den vi utgått från när vi blandat färgen. Det är bara målat ett varv än så kvistklacken lyser fortfarande igenom.

 

2 thoughts on “Första penseldraget!

  1. Å vad fint det kommer bli! Men linoljefärgen är ju bara dålig att jobba med om man har lösningsmedel i – satsa på att måla utan lösningsmedel eller att använda ett som är ”snällare”.

    Jag använder något bara heter ”skonsam förtunning”, från Färgriket, i första strykningen. Funkar hur bra som helst, luktar inte alls och innehåller minimalt med skadliga ämnen (jag använde det även när jag ammade och minigrisen var verkligt mini!).

    • Tänk om vi vetat det innan vi köpte en 5 liters dunk med balsam terpentin! Vi bara litade blind på vad dom sa i bynadsvårdsbutiken. Attans!

Kommentera

