Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Smultronen i mitt hjärta

5 kommentarer

smultronplantor

 

Nu är dom här, årets smultronplantor! I år tänkte vi att vi inte skulle så några smultron eftersom att vi redan har en hel del sedan tidigare år. Vi tänkte att vi skulle spara lite plats på plantbordet. Men så kunde jag inte hålla mig ändå. Det är något med smultron som gör att dom har en speciell plats i mitt hjärta. Dom passar perfekt som kantväxter i rabatterna. Dels är dom fina med sina söta blommor och bär och så kan man passa på att plocka några stycken och stoppa direkt i munnen när man går förbi. Det kan inte bli mycket mer sommar än att gå barfota i gräset och äta smultron direkt från plantan.

Det är lite lustigt det här med att frön av samma sort nästan alltid gror samtidigt. Man sår och så går man där och väntar och väntar och tittar till sådden flera gånger per dag. Som att man med ren tankekraft skulle kunna få dom att gro snabbare. Men det går ju så klart inte utan man fortsätter att titta ner i en bytta med jord. Men så plötsligt en dag ser man små små gröna livstecken utspridda överallt. Det är som att dom har fattat ett gemensamt beslut att just idag är en bra dag för att titta upp i ljuset. Just den där första magiska dagen gör mig alltid lika glad och förundrad. Tänk vilken livskraft som ryms i det där lilla fröet. Det är helt otroligt att tänka på att det kommer växa och bli till en stor planta. Det syns nästan på de pyttesmå plantorna de där första dagarna vilken enorm kraft och energi dom har. Vilken vilja att sträcka sig mot ljuset och fånga så mycket av dagen som dom bara kan.

I år ställde vi vår smultronsådd kallt och mörkt, dvs i en mörk plastpåse i matkällaren, i en vecka och sedan vanlig rumstemperatur men fortfarande mörkt till dom hade grott. Det tog ungefär 3 veckor allt som allt. Jag har läst att trädgårdssmultron (som vi har), till skillnad från vildsmultron, egentligen inte behöver varken mörker eller kyla för att gro. Men jag vet inte vad jag ska tro. Ett år sådde jag smultronen på hösten och lät dom stå ute under snön hela vintern och jag har aldrig fått så mycket plantor som det året.

5 thoughts on “Smultronen i mitt hjärta

  1. Å, stod precis med en påse smultronfrön i handen i affären, men ändrade mig. Nu ångrar jag mig! Vi har massor i gräsmattan, men inte kan det väl bli för mycket smultron? Får nog göra ett försök ändå…

  2. praktiskt med såna smultron som inte revar sig. Revande kan nästan ta över..

  3. Synd bara att trädgårdssmultron inte har riktigt samma fina smak som vildsmultron! Tycker dom blir som lite mer vattniga på nå vis. Vilken sort har ni? Månadssmultron ‘Rügen”?

    • Det är lite oklart, det står bara månadssmultron på påsen. Håller med om att vildsmultron är snäppet vassare men då måste man hålla koll så dom inte tar över hela trädgården. Vilket iofs inte vore det sämsta det heller 🙂

Kommentera

