Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

När tiga inte är guld

2 kommentarer

För inte så länge sedan körde ett inte så känt klädmärke en marknadsföringskampanj där man visade en bild på en tjej som satt på knä framför en kille. Bilden hade omsorgsfullt beskurits för att ge sken av en sexuell handling. Till det hade texten “Give him something nice this year” lagts till. Svårt att missuppfatta budskapet. Bara några dagar senare hade jämställdhetsförespråkare och feminister hittat kampanjen och slutit upp som en gemensam krigshär som med våldsam kraft slog tillbaka genom att fullständigt överösa kampanjen med arga och besvikna kommentarer. Följden blev att kampanjens virala spridning blev enorm. Efter två  dagar hade klädmärket ökat sin försäljning med 600%.

Klädmärket gick några dagar senare ut med att kampanjen varit ett experiment för att ta reda på varför så många av de stora märkena fortsätter köra sina sexistiska kampanjer trots det massiva näthat som alltid följer. Deras slutsats var att “sexistisk och provocerande reklam aldrig kommer att upphöra så länge folk låter sig provoceras. Den existerar för att samhället gör den värdefull.” Dom menade på att vi för att komma närmare ett jämnställt samhälle måste “sluta att behandla provocerande budskap som sensationsnyheter och istället lägger lika mycket tid och energi på att faktiskt lyfta fram budskap som handlar om kärlek och respekt”

Effekten av motståndarnas ansträngningar blev den exakt motsatta av vad de försökte uppnå. I sin iver att sänka kampanjen gav dom den istället nytt bränsle och bidrog till dess otroliga föräljningsresultat. Hade det i det här enskilda fallet varit bättre att inte kommentera något alls utan bara låta klädmärkets annons passera obemärkt förbi. Förmodligen. Den kortsiktiga effekten hade med all sannorlikhet varit mer i linje med önskat resultat.

Men anser man att det viktigaste är att vinna de enskilda fallen har man missat själva poängen. Självklart är det otroligt tråkigt att ett klädmärke väljer att marknadsföra sig med en kränkande reklam som den här. Men det som är ännu tråkigare, och som gör mig uppgiven, är att den här typen av reklam fortfarande fungerar. Visst, man kan tiga ihjäl en enskild kampanj, men som samhället ser ut idag är cash king, och så länge som sexistisk reklam säljer är det vad vi kommer att fortsätta matas med. Den stora förändringen måste ske ute i den stora massan. Vi måste börja se på våra medmänniskor som jämnlikar som bör behandlas med respekt. Reaktionen på en sådan här reklam borde var avståndstagande istället för köplust. Först när man uppnår det så kan man vinna den stora striden istället för enskilda småsegrar som saknar betydelse i det stora hela.

Historien är full av situationer där man varit tvungen att stå upp mot förtryckarna för att få till en positiv förändring. Hur många av världens orättvisor hade fortfarande varit olösta idag om ingen sagt ifrån. Hade kvinnor haft rösträtt? Hade homosexualitet fortfarande varit ansett som en sjukdom? Svarta kanske forftarande hade arbetat som slavar!

Klädmärket som körde kampanjen får säga vad dom vill. Jag är helt säker på att dom visste exakt vad dom gjorde. Experiment my ass. Och vad man än väljer att kalla det så kvarstår faktum att man genom att genomföra kampanjen bidragit till att sprida en förlegad sexistisk kvinnosyn som inte borde ha något i dagens samhälle att göra! Om dom nu tycker att det är så viktigt att vi ska lyfta fram budskap som handlar om kärlek och respekt så kanske dom borde fundera på att skapa sådana budskap istället.

2 thoughts on “När tiga inte är guld

  1. Ja jag är mest förvånad över att folk fortsätter att handla av företag som har den typen av reklam. Själv blir jag tillräckligt förbannad för att lägga mina pengar någon annanstans. Inte ens urbilliga flygresor köper jag av företaget som håller på med den ena gräsliga kampanjen efter den andra och blir fälld gång efter gång….

    Det finns alltid alternativ.

  2. Säger som Lena, förstår inte att folk vill köpa av sådana företag! För mig blir det tvärtom, jag blir äcklad och avstår.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s