Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Bygget går vidare

4 kommentarer

jag och pappa - the dreamteam

Jag och pappa – the dreamteam

Bygget har stått stilla under veckan eftersom att jag varit sjuk. På sista tiden har vi turats om att ligga i sjuksäng, förra helgen var Hannes sjuk. Sedan var jag sjuk under veckan och nu är Hannes sjuk igen. Men trots bortfall i manskapet har bygget ändå kommit igång igen. Igår var pappa här och han och jag jobbade på som värsta dreamteam.

Golvet under en garderob visade sig ligga i motsatt riktning som resten av golvet i sovrummet. Dessutom fanns det ett stor hål (syns lite bakom pappa)

Vi tog tag i hålet i sovrumsgolvet som jag gruvat mig lite för. När vi tog bort en platsbyggd garderob i våras upptäckte vi ett stort hål i golvet under den. Dessutom var golvplankorna monterade åt fel håll jämfört med resten av golvet. Skumt. Igår bröt vi loss dom brädor som låg åt fel håll och reglade upp i hålet. Så nu är det ”bara” att montera nya golvplankor. Tyvärr verkar det inte vara någon standard dimension vi behöver (som vanligt) så nu börjar operation ”hitta golvplank”. Om någon vet var man kan få tag på 140 x 27 spontat furugolv hör gärna av er!

Nu när vi tagit bort golvplanken har vi hål i både golv och vägg.

Ovanför hålet i golvet har jag skapat ett hål i väggen. Vår ursprungsplan var ju att ha en kamin i sovrummet så jag tog lös en del av spånskivan på väggen för att kunna se i vilket skick murstocken var i. Den var helt ok, men nu när nya väggen är på plats har vi insett att vi inte kommer få plats med någon kamin. Tyvärr var det inte så lätt att få lös spånskivan i ett stycke så nu när vi ska stänga igen väggen igen var vi tvugna att köpa en ny. Det var ett lagom jobbigt uppdrag för sjuklingen.

Medan Hannes var och shoppade spånskiva satte jag och pappa upp panel. Vi hade egentligen tänkt sätta upp gips men den planen gick i stöpet när vi insåg att all gipsskruv ligger i förrådet som vi inte kommer in i då all panel ligger och blockerar dörren. Fail!

Sammarbete på hög nivå 🙂

Nu börjar hallen också se ut som en bastu. Bara panel så långt ögat når 🙂 Och mer ska det bli! Det kommer bli SÅ fint när det är målat. Man börjar ana att det här kommer bli det perfekta huset. Jag har börjat längta till att saker ska bli lite mer klara så man kan börja möblera och fixa med detaljer.

Men innan dess är det en hel del annat kvar att göra och fundera på. Som t.ex. hur man ska göra med dörröppningarna nu när vi sätter panel. Vi har ju tänkt att det ”bara är att sala på”. Men hur gör man på sidan där gångjärn etc sitter? Där kan man ju inte sala på. För närvarande är planen att såga lös hela dörröppningen och försöka skjuta den åt ett håll så att man bara behöver sala på ena sidan.

Känns skönt att vi kommit igång efter den korta pausen. Speciellt med tanke på att elekrikern väntar på att vi ska bli klara med ytskikten så att han kan komma och montera strömbrytarna och uttagen.

4 thoughts on “Bygget går vidare

  1. Vilket härligt dream team! Bra jobbat!

  2. När det gäller specialdimensioner på virke, kolla med den lokala sågen. Trodde att jag skulle bli tvungen att tillverka mina ytterpaneler själv eftersom de var så udda, men det visade sig att det var lokala dimensioner som sedan gammalt använts på massor av hus här i trakten. Och de tillverkas fortfarande 100 år senare.

Kommentera

