Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Konsten att välja potatis

20 kommentarer

potatis

Förra året hann vi aldrig med att sätta någon potatis. Vi flyttade in i huset 1:a mars och med allt flyttstök blev det inte tid att fixa något potatisland. Så i år blir det potatispremiär här i DB. Tanken är att vi ska sätta dom i odlingslådorna vi byggde förra året. Dom är förberedda och redo, fyllda med sand och toppade med kodynga från vår snälla granne. Kodyngan ska vändas ner till våren och sen tänkte vi täckodla med gräsklipp.

Allt man odlar är som en egen liten vetenskap och potatis är inget undantag. Det finns en uppsjö av olika sorter så klart, men innan man ens börjar snegla på dom så är det bra att känna till att potatis delas in i tre olika kategorier som kan skördas under olika perioder på året. Det finns färskpotatis, sommarpotatis och höst/vinter potatis. Så vill man skörda potatis under en lång tid bör man välja åtminstone någon sort ur varje kategori.

Färskpotatisen är den tidigaste sorten som vanligtvis äts till midsommar. Färskpotatissäsongen pågår från maj till augusti. Vill man skörda tidigt bör man förgro sina sättknölar innan man stoppar dom i jorden.

Sommarpotatis skördas under juli-augusti. Varken färskpotatis eller sommarpotatis kan lagras speciellt länge utan bör tillagas inom några dagar efter skörd.

Höst/vinterpotatis skördas i september till oktober när blasten visnat och dött. I och med att potatisen fått mogna längre i jorden har den hunnit utveckla ett tjockare skal och klarar därför lagring bättre än färskpotatis och sommarpotatis. Potatisen kan lagras hela vintern. Bäst är ett svalt och mörkt ställe. Gärna täckta med sand.

Ytterligare något att tänka på innan man väljer vilka sorter man ska sätta är vad man har tänkt att använda sina potatisar till. Vet man att man t.ex. mestadel ska steka, gratinera eller rosta kan man välja en fast sort. Till bakning (både ugnsbakad potatis och till bakverk) och mos passar det däremot bättre med en mjöligare sort.

När man har allt detta klart för sig kan man äntligen börja botanisera och välja bland de olika sorterna som står till buds. Och här är det så klart en fråga om tycke och smak. Man får prova sig fram till man hittar sina personliga favoriter.

Vi har gått igenom Larsvikens utbud av potatis och som vanligt vill man prova allt. Men efter lite sorterande har vi minskat ner  antalet till dessa som är dom vi funderar på:

Färskpotatis:

  • Casablanca
  • Maria

Sommarpotatis:

  • Charlotte
  • Pink Fir Apple (mest för det underbara namnet)

Höstvinterpotatis:

  • Asparges – fast
  • King Edward – mjölig
  • Mandelpotatis

Har ni testat någon av dom? Gick det i så fall bra/dåligt? Vad har ni annars för favoritsorter att rekommendera? Och hur mycket brukar ni sätta varje år?

20 thoughts on “Konsten att välja potatis

  1. Hej!
    Har skördat Maria färskpotatis och skulle rekommendera Amandine som sommarpotatis. Den är underbart god och passar utmärkt som kokt el i sallader. Den vackra formen är ett extra plus. Är även nöjd med Maria, så det blir nog dessa två i år igen 🙂
    Lycka till!

  2. Jag gillar också Amandine, och både sparris-och mandelpotatis är toppen (men ger visst ingen vidare skörd). King Edward hade jag personligen undvikit, mjölig potatis är inte min kopp te…

    • En till förespråkare av Amandine, måste definitivt kolla in den!!
      Mandelpotatis är nästan ett måste här uppe i norr. Tradition å grejer… 🙂

  3. Att välja potatis är mkt tycke och smak.
    Men hade jag varit ni så hade jag hoppat över sommarpotatisen, eftersom vinterpärena bruka vara så pass stor att de är ätliga rätt tidigt.
    King Edward och mandeln bör ni se upp med. Speciellt mandeln är oerhört känslig mot potatisbladmögel.
    Jag hade valt bland följande sorter:
    Hertha, Folva som höst/vinter. Dessa två är högavkastande och ger oftast bra skörd samt har bra odlingsegenskaper och lagringsegenskaper.
    Blå Kongo sommar/höst. (Går att lagra).
    Som färsk hade jag valt Maria.
    Mandeln skulle jag stryka helt och hållet. Du får knappt hälften av skörd jämfört med tex Hertha, en fjärdedel jämfört med Cherie. Vill man ha en ”avlång” potatis som liknar mandeln, så välj Cherie. Dvs, det är inte värt besväret att odla Mandel, pga skörd,och överkänslighet mot alla sjukdomar.
    Lycka till!

  4. Håller med övriga talare. King Edward är populär, men så känslig att den är en av de mest besprutade potatissorterna. Se till att sätta resistenta sorter. Hela min potatisodling slogs ut av bladmögel den blöta sommaren 2012 – och sen dess prioriterar jag resistens. Skulle också rekommendera Cheri.

  5. potatis till midsommar tror jag kan bli svårt att få till…Då får man driva upp dom inne eller i växthus här uppe, men jag är ingen expert på potatis, har faktiskt gett upp. Har ingen bra potatisjord tror jag.

    • Tror det kan gå till midsommar om man planterar dom i hinkar.

      • jo det är så jag menar. Det krävs att man börjar inne och har i hinkar eller liknande. Jag satte i mjölkkartonger ett år och planterade ut 15 juni när plantorna var ganska stora. De frös….

      • Men det är ju typiskt. Hannes läste för någon dag sedan att vi bara har 3 månader här där snitt temperaturen ligger över 10 grader. Sen sa en kollega på jobbet att snittemperaturen i umeå över året liggar på ca 3 grader. Det är ju så man blir lite deprimerad.

      • …men vi har ljuset på sommaren, så allting växer snabbare…och kylan gör att färre skadeinsekter trivs…och varokvaltret har inte hittat hit, så vissa fördelar finns det…tänker jag … men just idag när snöstormen viner så funderar jag på att emigrera 😉

      • Det har du rätt i, det finns en hel del ljusglimtar. Det gäller bara att komma ihåg dom under hela långa mörka vintern 🙂

  6. Hej!
    Sen är det bra att köpa potatisen i tid. För när jag kommer på att jag ska sätta potatis så brukar det vara så utplockat.
    Jag ser att ni håller på att renoverar som vi har gjort. Lycka till!
    Kram Anette

  7. Kikar in lite snabbt och önskar en fin hjärtansdag! Här firas inget särskilt, men sonen fick iaf kaviarhjärtan på frukostbrödet 🙂
    Potatis har jag tyvärr inte så mycket erfarenhet av. Vi planterade en sommar ute på ön där vi har sommarställe, men det var en mardröm att jobba där på åkern för vi attackerades hela tiden av bräms..så vi gjorde aldrig om det ;/

    • Usch, bräms är aldrig kul! Faktiskt så hade vi väldigt lite av det i fjol. Om det beror på att det finns få av dom i db eller att det helt enkelt var ett bra år är lite oklart 🙂

      Mysigt med hjärta på frukostmackan! Glad alla hjärtans dag till dig med!!

  8. Jag röstar också på Amandine! Vi har även odlat Pentland Javelin som var en god potatis. Jag röstar bort King Edward, man ska tom undvika den i affärerna då den kräver så mycket besprutning för att bli bra.

Kommentera

