Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Sjukstuga

4 kommentarer

Snön fortsätter att vräka ner utanför fönstret, det ser grått och lite rått ut när jag tittar ut. Då och då hörs ett brak när det rasar ner en driva från taket. Mamma påpekade i helgen att det började ligga väl mycket snö på garagetaket, det är det absolut ingen fara med längre.

Inne i värmen samsas jag, Freya och ett gäng snytpapper om sängplats. Jag har åkt på världen förkylning och sedan igår ligger jag mest och tycker synd om mig själv. Börjar närma mig någon form av rekord i antal snytningar under en dag och har en huvudvärk som heter duga.

Men även om jag fysiskt har varit med om bättre dagar så finns det ljusglimtar. Freya har troget hållit mig sällskap och ligger och snarkar bredvid mig. Då och då vaknar hon och hoppar upp i mitt knä och kräver uppmärksamhet. Får hon det inte tittar hon på mig med den förnärmade min som katter har utvecklat till fulländning. Och då är det lika bra att falla till föga, för att ens försöka  göra någonting annat när hon är på kelhumör är dödfött. Försöker jag läsa en tidning eller bok lägger hon sig helt enkelt på den. Försöker jag använda datorn trampar hon runt på tangentbordet. Nä det är bara att ge upp och kela med henne tills hon somnar och jag kan flytta ner henne på sängen igen. Men oftast låter jag henne ligga kvar ett litet tag extra, för det är ju rätt så mysigt att ha henne där, snarkande å allt 🙂

Igår hade Hannes med sig semlor och godis när han kom hem från jobbet. Sen lagade han den traditionella sjukmaten makaroner i buljong till mig. Kan inte komma ihåg när den här traditionen kom till, men kan inte heller komma ihåg att jag varit sjuk utan att äta just makaroner i buljong. Så antar att den hängt med ett tag. Där ligger jag alltså och snörvlar med rinnande ögon och näsa och känner mig för svag för att kliva upp. Så dyker han upp med en bricka med alla dessa godsaker. Inte är det konstigt att man älskar den mannen!

Jag förundras ofta över hur otroligt tur jag har som har så mycket kärlek i mitt liv och dagar som dom här blir det lite extra tydligt 🙂

4 thoughts on “Sjukstuga

  1. Ett lagom mått av sjukdomar och motgångar i vardagen tror jag är befrämjande för livslusten. Man får tillfälle att se hur bra man faktiskt har det för det mesta. Krya på dig!

  2. Fy, vad tråkigt du är sjuk. Krya på dig, hoppas du snart är på benen igen!
    Angående bloglovin så vet jag faktiskt inte. Har varit så dålig på att använda det, har precis kommit på att jag borde nyttja det bättre (addade digprecis 😀 )

  3. Krya på dig och se till att Hannes puffar till kudden ofta så du ligger bekvämt!

Kommentera

