Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Tankar om hönshus

17 kommentarer

I sommar har vi tänkt bli med höns här på gården. Det ska bli så trevligt med lite mer liv och rörelse och vi ser verkligen fram emot att dom pickande i trädgården.

Det funderas rätt så mycket fram och tillbaka på hur vi ska bygga hönsgården. Ska vi bygga om i ladugården eller bygga helt nytt? Ladugården har ju fördelen att den redan finns på plats. Den har en del i sten som skulle kunna lämpa sig som hönshus. Där finns två små fönster, ett mot söder och ett mot väster. Problemet är att det är lågt till tak och cementgolvet har stora sprickor. Skulle vi lägga isolering på det och gjuta nytt ovanpå så är risken att man inte kan gå upprätt där inne. En lösning hade varit att bila bort den gamla betongen, gräva sig ner nån decimeter och sen lägga isolering och ny cement på det. Men då snackar vi ju lite större arbetsinsats. Men det är klart, att bygga nytt är ju rätt så arbetsamt det med.

Sen är vi inte helt hundra på om det verkligen behövs isolering i golvet. Taket är bra isolerat tack vare att det finns en gammal höskulle ovanpå och väggarna är ju inte allför svåra att klä med panel med isolering emellan. Så då kanske man inte behöver isolering i golvet också? Folk har ju haft höns i alla tider och dom verkar ju ha klarat sig rätt så bra.

Som ni märker så surrar det av tankar och frågor i våra huvuden. Vi behöver inte ha ett hönshus i lyxmodel men vi vill att både hönsen och vi ska trivas. För vår del innebär det väl i första hand att det är enkelt att städa och hålla rent. Om någon har några tips som kan underlätta beslutsfattandet så tar vi tacksamt emot dom!

17 thoughts on “Tankar om hönshus

  1. Jag har haft höns och de klarar sig bra i väldigt anspråkslösa utrymmen. Våra ankor har just nu ca -4 grader och verkar inte lida för det. Det enda är ju att vattnet fryser och måste kollas 1-2 gånger/dag. Lite arbetsamt men mycket mindre än att bila upp ett helt golv, nej kära nån ändå! 🙂 Isolering = mindre jobb på vintern men enligt Ronny Olsson i boken ”Höns ankor och gäss” så tål höns mycket lägre temperaturer än -4 också. Har ni andra djur där i framtiden så hjälper ju de också till att hålla temperaturen uppe + värmelampa. Men kom ihåg att höns lätt smittar ner andra djur med löss av olika slag så försiktighet bör iakttas när man planerar sådant.

    Svårt att ge råd ändå tycker jag, det beror ju så mycket på hur man vill ha det själv. Men kolla i ert bibliotek efter den där boken, rätt så kort men informativ och lättläst för oss nybörjare!

    /Amanda

    • Vi hade funderat på att ha hönsen tillsammans med andra djur som kunde hjälpa till att hålla värmen uppe. Men utrymmet är inte så stort så den idéen får vi nog välja bort tyvärr.

      Tack för boktipset, ska kolla om jag hittar den på bibloteket.

      Visst är det svårt. Man vet ju inte innan riktigt vad man kommer tycka är viktigt. Men en sak vi tänker är att det måste vara lätt att sköta, typ ge mat, städa och hämta ägg osv. Så att det inte blir jätte komplicerat om man behöver be någon att ta hand om dom om man åker bort.

  2. Stor ”igenkänningsfaktor” angående höns. Har precis samma funderingar på vårt gamla mjölkrum ute i lagården, sprucket golv, välisolerat tak, murade väggar trasiga fönster och dörr som hänger på trekvart. Ganska mycket jobb med att ställa iordning men praktiskt att ha nära till fårstallet. Blir spännande att se hur ni går vidare! Hälsningar från Annelie i Norrbotten!

    • Ja det är alltid en massa vägningar av för- och nackdelar fram och tillbaka. Men nu har vi hört att det går att ha höns i -20 utan någon isolering alls i varken golv eller väggar. Bara man ser till att ha ett tjockt (20cm) lager spån på golvet. Så just nu lutar det åt att golvet bara får en liten uppfräshning. Men vem vet hur många gånger vi har hunnit ändra uppfattning innan våren 🙂

  3. Hej, vi har höns nu för ett halv år och jag kan dela med mig våra misstag ;). Byggde ett stall i ett hörn av 6 m2 i befintlig ouppvärmd ladugård (5 hönor) och isolerade den med 90 mm stenull mot resten av ladugård. Med 5 hönor får man inte den över 0 utan extra värme nu när det är kallt som det är. Dom flesta hönor verkar att klara det, men vi har en tupp som har en stor kam, som visar förfrysningar nu. Inte coolt. I hönshuset har vi ett element med runt 800 W. Då får man det på ungefär 4 grader när det är lagom kalt. är det kallare än 20 grader blir det svårt. Vi insåg att elektroinstalationen (ljus och elementet) vi gjorde är inte tillåten enligt försäkringsregler (se också http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok). Problemet är nog thermostatet som kan tändas pga damm.

    Men annars är det bara coolt att har höns tycker jag! Angående en bok kan jag rekommendera http://www.bokus.com/bok/9789127132061/hons-raser-skotsel-uppfodning/

    Lycka till.

    • Tack för bra tips! Hade inte ens tänkt på att man måste ha speciella element å grejer, men det är ju ganska logiskt nu när man vet om det 🙂
      Är alla era väggar isolerade? Eller vad menar du med resten av ladugården? Och hur är det med taket, är det isolerat på något vis?
      Vad har ni för sorts hönor och var köpte ni dom??

      • Taket är i viss mån isolerat då det är den gammal hövind som det finns sågspån på. Ladugården är gjord av timmerstockar, ganska tjock och därmed bra isolerat. Vi byggde stallet i ett hörn av den så vi behövde bara bygga två väggar. Dom är isolerat med stenullen.

      • Aha, det låter ju rätt så likt vårt ställe. Förutom att vi har stenväggar. Hur kallt blir det då som kallast?

  4. Jag har inte heller några egna höns än, men har också funderat mycket på ”det perfekta hönshuset”. Eftersom jag råkar vara veterinär känner jag att jag kanske borde ha något att komma med, men tyvärr handlade det mesta av det lilla jag fick lära mig om höns om kommersiell verksamhet. Jag tänker i alla fall vara väldigt noga med att hönshuset är lätt att städa och går att få riktigt rent, bland annat att det inte finns några sprickor som kvalster kan gömma sig i. Alltså gjutet golv och putsade väggar, gärna kalkputs/-färg som har en viss hygienisk effekt. Jag har inte hört talas om parasiter som sprids mellan höns och däggdjur men kanske borde kolla upp det mer ordentligt..
    Både höns och många andra djur klarar kyla bra om de har ett djupt lager strö, dels isolerar det ju mot kyla underifrån och de kan bädda ner sig i det. Dessutom börjar det ju ”brinna” när det blandas med gödsel vilket värmer. Men man måste såklart fylla på med rent strö vartefter så de inte ligger i själva gödseln. Sen på våren lyfter man ut hela ströbädden och sanerar.
    Så jag skulle nog köra på att jämna till golv och väggar och täta fönster så att det inte drar, ha djupströbädd och så kanske bygga ett extra litet isolerat hus-i-huset som de kan hålla till i när det är riktigt kallt.. och kanske ett flyttbart sommarhönshus? Det är alltid bra mot sjukdomar att inte ha samma djur på samma plats för länge.
    Jag känner att jag också har mycket kvar att fundera på.. ska nog gå en trappa upp på jobbet och fråga fjäderfäexpertisen 🙂 och så har jag hört ryktas om att jag har en kursare som har rashönsuppfödning nuförtiden, hon borde ju vara en fantastisk källa till kunskap!

    • Ja verkligen! Du får skriva en hönsgårdsföljetong!!

      Det här med ett hus i huset låter smart. Jag har läst något liknande någonstans, dom var inne på att göra ett isolerat sovrum. Men är ju samma tanke.

      Men då tycker du alltså att vi inte ska isolera väggarna heller utan försöka ha kvar dom putsade? Att det räcker med tjockt lager golvströ. Det hade ju varit det allra bästa (arbetsmässigt) men man blir ju orolig att dom ska frysa här uppe i norr.

      • Som sagt, trots min veterinärexamen är jag ingen hönsexpert, men tänker bli! Frågan är om jag hinner innan ni kommer så långt att ni skaffar hönsen…

        Jag är ganska säker på att de klarar sig fint, men äter betydligt mer och/eller värper mindre om de behöver använda energin till att hålla sig varma. Men nu kanske jag ska börja kolla upp saker och ting innan jag kommer med mer tips och råd 🙂

        Själv tänkte jag börja med några stackars uttjänta värphöns som jag kan nacka lite snabbt
        om hönshuset inte funkar som det ska..

      • Ohh hönsexpert, gillar’t! Kan komma väl till pass 😉

  5. Hade samma funderingar som ni när jag tog itu med renoveringen av mitt gamla hönshus. Och ni verkar ha det som jag hade det: sprucket betonggolv och gammal höskulle ovanför. Tror de som byggde förr hade någon tanke med det. Jag nöjde mig med att täta sprickorna i golvet med reparationsbetong. Sen har jag satt upp väggskivorpå två väggar. Helst vill man ju ha släta väggar som Anna skriver, men man får balansera det mot arbetsinsatsen. Jag har gamla timrade väggar så de fick räcka med målade skivor. Insåg att när jag började riva i den gamla ladugården så dök det upp mer jobb för varje planka jag bröt upp… Om jag utökar hönsverksamheten tror jag nog jag kommer att bygga nytt. Blir både billigare och mer rationellt.
    Har haft 17 minus som kallast ute i år och då var det minus 5 i hönshuset. Hönsen verkar inte bekymra sig över kylan men vatten och ägg fryser. Så nu har jag hängt en värmelampa över vattenautomaten och satt plast över fönstren för att få lite tvåglaseffekt. Har också skruvat skivor över utgödslingsdörren och hönsens extrautgång, så nu håller det sig runt nollan och vattnet är frostfritt.
    Har hört att man inte ska ha hönsen tillsammans med andra djur av två skäl: dels att hönsen dammar något förskräckligt när de sandbadar vilket ger dålig luftkvalité samt att ev parasiter kan plåga däggdjur även om de inte förökar sig på dem.
    Nu har jag beställt ett kamflänselement (tillåten uppvärmning i djurstallar) för dyra pengar för att få upp temperaturen ytterligare. Även om hönsen klarar kylan så äter de något kopiöst när det är kallt, så jag tror att jag med tiden kommer att tjäna in elementet.

    • Fönstren! Dom har vi inte ens tänkt på. Där lär det ju vara ett kallras som heter duga. Ja herregud hur man än vänder och vrider på det så kan det nog inte bli helt perfekt. Man får helt enkelt balansera allt mot arbetsinsats och kostnad som du säger. Vill gärna höra hur det går med ditt element när du får det på plats!

  6. Låna en äggkläckningsmaskin och kläck upp några tåliga lantrashöns. (Mindre äggproduktion, men mer fail-safe).
    Bjurholmshönan hittades nyligen, vore skitkul om ni fick tag på några sådana. Lantrashöna speciellt avlad för västerbottens klimat.
    Bygg sedan en enklare hönstraktor och flytta runt dem på er åker under sommaren.

    Absolut enklaste alternativet till hönshus för vintern tror jag är om ni köper er (eller får) en gammal husvagn.
    Annars kan ni ju sälja av, eller slakta hönsen till hösten också.

    Tror inte riktigt på idén att bygga ett tipp-top och optimalt hönshus från början, kan vara bra att handskas med hönsen först och sedan bygga något som passar era behov och tycken bättre, och nöja sig med något enklare under tiden.

    • Vi pratade senast igår om att skaffa en äggkläckningsmaskin, men det är klart kan man hyra så är väl det ännu bättre. Man vet ju inte om man behöver den nån fler gång. Ska man ha mer kycklingar sen så är väl tanken att hönsen ska ruva och sköta det där själva.
      Sant att man kanske ska känna sig för lite innan man lägger allt för mycket tid och kraft. Har även hört att man kan ha ”sommar höns”. Dvs dom bor hos oss på sommaren och på vintern hyser man in dom hos uppfödaren. typ. Det kanske också är bra som alternativ första året.

  7. Det är sant att höns kan ha loppor som kan spridas även till däggdjur, men jag har nog tänkt som så att vid det laget har man så mycket loppor på hönsen att det inte är ok även om de skulle stanna där! Tror också det är svårt att skapa det perfekta hönshuset (eller bli hönsexpert) direkt och just därför tänkte jag alltså börja med nåt mer omistligt än en utrotningshotat lantras, även om det såklart är målet. De där Bjurholmshönsen verkar ju väldigt trevliga!

Kommentera

