Livet i DB

– Sanningen och andra historier om det perfekta livet

Resultat av betonggjuteriet

4 kommentarer

Kan konstatera att vårt första försök som betonggjutare fick ett blandat resultat.

betongfigurer

Grodan och figurerna blev bra. Till och med fjärilarna som vi trodde skulle bli en enda stor kaka blev riktigt fina. Nu ska vi bara köpa lite färg så vi kan måla grodan innan den får ett hem i vår trädgård i sommar 🙂

Den avlånga formen som skulle bli en värmeljusstake gick det lite sämre med. Och med lite sämre menar jag att det var en total katastrof. Betongen brände fast och gick inte att få lös så nu får vi lov att slänga hela rasket. Men men, antar att man får se det som ett misstag att lära sig av. Nästa gång blir det till att olja in formerna ännu mer.

Det viktigaste är i alla fall att mina höga ljusstakar blev som dom skulle. Kanske inte helt spikraka, det ska erkännas, men tillräckligt raka för att jag ska vara nöjd. Nu står dom och väntar på att få sina fötter filade och en ljushållare på toppen.

ljusstakar    Betongfötter till ljusstakar

Utan att överdriva kan man nog påstå att utbudet på ljushållare inte är så där exceptionellt bra. Efter mycket letande, som till störst del bestod i att jag försökte övertyga google om att jag inte ville ha färdiga ljusstakar utan bara själva ljushållaren, har jag hittat två kandidater som jag väljer mellan.

ljushållare från Larssons trä    ljushållare från Slöjd detaljer

Dom första är från Larssons trä och den andra är från slöjd detaljer. Båda går ju så klart att måla. Jag lutar nog lite mer åt den andra i trä. Kanske. Eller den andra. Hmm…får nog återkomma i frågan 🙂

4 thoughts on “Resultat av betonggjuteriet

  1. Oooh, ta den svarta i metall! Blir mycket mycket snyggare. Och mer eldfast. Fina gjutningar, för övrigt! Jag är imponerad. Olja in formen ordentligt, säger du? Tack för tipset 🙂

    • Hmm det finns innerljushållare ( i brist på bättre ord) till dom av trä. Så eldfastheten ska inte vara något problem. Sen vilka som är snyggare är ju en annan fråga…

  2. Välj ljushållaren i metall. Brandsäker och passar utmärkt till kronljus.

  3. Det var faktiskt en riktigt bra idé!

Kommentera

